24 lipca

Hormony, dieta, papierosy... czyli o przyczynach wypadania włosów

Znasz to uczucie, kiedy piękne i gęste włosy stają się coraz rzadsze i rzadsze? Kiedyś Twoje włosy zbierały mnóstwo komplementów a dzisiaj wypadają dosłownie garściami? Niestety nie ma jednego, konkretnego powodu dlaczego tak się dzieje. Dzisiaj post o przyczynach wypadania włosów. Przeczytaj, bo może i Ty należysz do którejś z tych grup...

Włos żyje od 2 do 6 lat. W tym czasie przechodzi trzy stadia: wzrostu, zamierania (przestaje rosnąć, a jego korzeń przesuwa się w kierunku ujścia mieszka) i spoczynku (łatwo wypada, np. podczas czesania czy mycia). Codziennie wypada nam około 100 włosów i jest to zupełnie normalne. Zaniepokoić możemy się wówczas, gdy stan ten nasila się lub trwa przez dłuższy okres czasu. Jest to moment, kiedy cykl życia włosa zostaje zaburzony. W takiej sytuacji najrozsądniej byłoby wybrać się do dobrego dermatologa, ale jesteś tutaj więc...



Hormony, dieta, papierosy... czyli o przyczynach wypadania włosów

Przyczyny wypadania włosów:


  • stres, traumatyczne zdarzenia (np. śmierć bliskiej osoby, ważny egzamin)
  • zaburzenia gospodarki hormonalnej (np. przy antykoncepcji)
  • niski poziom żelaza
  • zaburzenia żywienia (np. anoreksja, bulimia)
  • nieodpowiednia pielęgnacja (częste farbowanie, trwała, silne kosmetyki do stylizacji, tapirowanie) - osłabia to strukturę włosa w wyniku czego szybciej one wypadają
  • wysoka temperatura - suszenie gorącym strumieniem, częste używanie prostownicy i lokówki
  • palenie papierosów - włosy stają się matowe i zniszczone a kolejnym tego etapem jest ich wypadanie
  • mocne upięcia, silne ściąganie pasm gumką, ciasne warkocze
  • dziedziczne łysienie tzw. łysienie androgenowe - dotyczy kobiet i mężczyzn
  • nadmiar witaminy A (o której pisałam TUTAJ)
  • nieodpowiednia dieta - brak niezbędnych składników odżywczych może powodować nadmierną utratę włosów. Aby temu zapobiec, należy zdrowo się odżywiać i upewnić się, że w diecie nie brakuje białkażelaza i biotyny (rodzaju witaminy B). W przypadku łysienia największe znaczenie ma niedobór żelaza.
  • choroby skóry głowy (np. grzybica)
  • choroby zakaźne (np. kiła, grypa)
  • stosowanie leków łysienie polekowe pojawia się w wyniku stosowania m.in. leków cytostatycznych i immunopresyjnych, przeciwtarczycowych, przeciwzakrzepowych, stosowanych w chorobach serca oraz środków antykoncepcyjnych. Odrost włosów w tym przypadku nie zawsze jest związany z odstawieniem leku.
  • menopauza lub poród - przyczyną są tutaj gwałtowne zmiany hormonalne. Wypadanie włosów następuje, ponieważ są one słabe.
  • choroby tarczycy - zarówno nadczynność tarczycy, jak i niedoczynność tarczycy wpływają na wygląd włosów. Przy niedoczynności są one cienkie, suche i mocno przerzedzone. Przy nadczynności pojawia się tzw. łysienie uogólnione lub plackowate.
    Jeśli temat Cię zainteresował, więcej o nadczynności i niedoczynności tarczycy możesz przeczytać w TYM artykule na blogu https://drogadosiebie.pl.

Jak widzisz przyczyn wypadania włosów jest wiele i często znalezienie tej odpowiedniej kosztuje nas sporo czasu. Mam nadzieję, że po tym co napisałam przynajmniej znajdziesz trop, gdzie szukać podłoża tego schorzenia.

Przyznam, że i ja zmagam się z wypadaniem włosów i nie mam pojęcia w czym tkwi problem. Jeśli masz to już za sobą, koniecznie daj znać jak pozbyć się tej uciążliwej przypadłości!

I jak? Znalazłeś w tym zestawieniu coś co się zaskoczyło? ;)

21 komentarzy:

  1. u mnie hormony w połączeniu z tarczycą sieją zło ;(

    OdpowiedzUsuń
  2. Przez pewien czas bardzo mi wypadały włosy, ale zmieniłam pielęgnację i jest dobrze. c:
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
  3. potwierdzam ze niedobory żelaza sieją ogromne spustoszenie kilka lat borykam sie z anemia zelazowa ktora zebrala zniwo w postaci oslabienia serca i utracie sporej ilosci wlosow szczegolnie tych z czesci czolowej i potylicznej niby juz opanowalam niedobory żelaza ale nie wiem jak dlugo potrwa regeneracja wlosow i serca. Czujesz sie zmeczona i oslabiona zrob badania krwi i poziomu zelaza koniecznie moze unikniecie ostrych objawow anemi u mnie wywolalo ja przekwitanie i problemy miesiaczkowe i miesniaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam lekką anemię, ale z tego co wiem już jest dobrze. Zresztą i tak będę robić kontrolne badania w najbliższym czasie. Dzięki za radę! Obyś szybko odzyskała pełnię zdrowia ;*

      Usuń
  4. Nie mam na szczęście problemów z nadmiernym wypadaniem włosów, ale o dietę zdecydowanie mogłabym bardziej zadbać ;p

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja od lat walczę z wypadanie włosów, mam ich już napraede malo. Dermatolog przepisał mi lek na łysienie androgenowe, ale niestety nie pomógł.

    OdpowiedzUsuń
  6. u mnie to stres głównie powoduje włosów wypadanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że i u mnie w tym samym tkwi problem...

      Usuń
  7. Dzięki temu wpisowi wyjaśniłem małą zagadkę, czemu moi braci mają problem z włosami a ja nie. Młodszy jaki starszy brat mają już zakola małe. Muszę nim pokazać chyba wpis.

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie niedoczynność tarczycy i częsty stres = wypadanie włosów :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Zawsze miałam cienkie włosy, w dodatku kiedy miałam swój naturalny jaśniutki blond, to wydawało się, że jest ich baaaaardzo mało. Później zafarbowałam na brąz i jakoś się zagęściły i podrosły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę blondynki najczęściej mają najwięcej włosów, ale jest to mało widoczne ze względu na jasny kolor ;)

      Usuń
  10. Ja teraz cieszę się mocnymi i gęstymi włosami, ale w grudniu mam planowaną datę porodu i wtedy obawiam się, że czupryna zacznie się przerzedzać ... takie uroki ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ah, te kobiece włosy. Tyle z nimi zachodu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda, ze wypadaja wlosy z glowy, a nie te z nog, ktore ciagle trzeba golic! U mnie najczestsza przyczyna to anemia. Wlaczylam teraz do diety olej lniany - pije i pielegnuje nim wlosy. U mnie fajnie sie sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... Może i u mnie w tym tkwi problem... Gdyby wypadały z nóg a nie z głowy to kobiety miałyby zbyt łatwo w życiu ;p

      Usuń
  13. U mnie stres był problemem wypadnięcia włosów...

    OdpowiedzUsuń
  14. Moje wychodzą garsciami po porodzie

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Concordiaa , Blogger