22 lipca

Dlaczego warto jeść owsiankę?

Owsianka - przez jednych uwielbiana, przez innych znienawidzona. Jej smak w dużej mierze zależy od dodatków, a tutaj jest ogromne pole do popisu. Z bakaliami, z owocami, z miodem, na mleku czy na wodzie... Wariantów jest mnóstwo. Całe to połączenie sprawia, że owsianka jest wprost idealnym zastrzykiem energii na początek dnia. O tym, dlaczego warto wybrać taki rodzaj śniadania przeczytacie w dalszej części wpisu.


Owsianka sposobem na pożywne śniadanie


Wspomaga odchudzanie i dodaje energii

Ten rodzaj posiłku upodobali sobie nie tylko sportowcy za energię jakiej im dodaje, ale również panie za właściwości odchudzające. Zawarty w płatkach owsianych (oraz odpowiednio dobranych dodatkach) błonnik poprawia pracę jelit, wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku oraz daje uczucie sytości, pozwalając zmniejszyć kaloryczność posiłków.Ponadto spowalnia procesy przyswajania cukrów, zapobiega więc otyłości i cukrzycy typu 2. Dodatkowo wiąże kwasy tłuszczowe oraz substancje toksyczne i zwiększa ich wydalanie, zapobiega namnażaniu się komórek nowotworowych.


Dostarcza wszystkich potrzebnych aminokwasów

Płatki owsiane są bogactwem witamin i minerałówSpośród wszystkich zbóż, ziarno owsa jest wyposażone w najlepszy zestaw aminokwasów. Ich spożywanie przeciwdziała narastającemu zmęczeniu i rozdrażnieniu, zarówno podczas wysiłku fizycznego jak i umysłowego. Kto zjada je z produktami mlecznymi, dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych aminokwasów.
Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i likwidujące zły nastrój.


Źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych

Płatki owsiane mają aż 7% tłuszczu, jednak ze względu na skład chemiczny jest on bardzo cenny dla naszego organizmu. Jest on bowiem źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których organizm nie jest w stanie wytworzyć. 
Kwasy te zapobiegają powstawaniu zakrzepów oraz odgrywają dużą rolę w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Działają również jak nutrikosmetyk od wewnątrz, czyli dbają o nawilżenie skóry. Co więcej łagodzą podrażnienia spowodowane alergią.



Jedna porcja płatków owsianych zapewnia naszemu organizmowi:


  • witaminę B6 – która poprawia pamięć i koncentrację, zapobiega występowaniu anemii,
  • witaminę B1 i kwas pantotenowy – które przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu, korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci,
  • substancje antydepresyjne i likwidujące zły nastrój.

Jeden z najzdrowszych pokarmów świata

Myślę, że jednym z najlepszych argumentów, aby wprowadzić płatki owsiane do codziennej diety jest to, że w rankingu najzdrowszych pokarmów świata owsianka zajmuje 3 miejsce tuż za owocami palmy acai i czosnkiem. Dodatkowo dostarcza mnóstwo składników odżywczych przy stosunkowo niewielkiej ilości kalorii (378 kcal w 100 g suchych płatków owsianych górskich).

Wybierz własną kompozycję składników

Warto również wybrać samodzielne skomponowanie składników od gotowych mieszanek. Do "sklepowych" wersji często dodawane są cukry i konserwanty. Jeśli chcesz zaoszczędzić sobie czasu, możesz robić gotową do przechowywania owsiankę z bakaliami. Później wystarczy jedynie wsypać ją do miseczki, zalać gorącym płynem i dodać świeże owoce. Pyszny posiłek gwarantowany!

UWAGA! Suche płatki owsiane mają średni indeks glikemiczny (IG=40), ale ugotowana owsianka już wysoki (IG=60), dlatego lepiej nie gotować płatków, a jedynie zalać je ciepłą przegotowaną wodą lub mlekiem i wymieszać z ulubionymi dodatkami. Najlepiej sprawdzą się do tego tzw. płatki błyskawiczne.

I jak? Przekonałam Cię do owsianki? A może nadal pozostanie koszmarem z dzieciństwa? ;)

18 komentarzy:

  1. Mi po prostu owsianka nie smakuje. Mam wrażenie, jakbym jadła wiór. Serio :D Niszczy smak wszystkiego: dodaj owoców i masz owoce z wiórem. Miodu? Słodki wiór. Ugotowana? Mokry wiór. Nie lubię, w żadnej formie. Zjeść mogę (bo w końcu nie ma smaku, nie mam odruchów wymiotnych XD), ale jej konsystencja mi nie odpowiada.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha Twój komentarz jest genialny :D Idealne podsumowanie dla tych, co nie lubią owsianki :D Wydaje mi się, że najlepiej smak owsianki "zabija" połączenie miodu z bananem ;)

      Usuń
  2. Ja tam jakoś za owsianką nie przepadam i jeszcze jestem za leniwa ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ją jem zawsze rano, w dni w które idę na trening ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś wcześniej nie miałem okazji, ale pierwszy raz jadłem jakieś rok temu i jakoś nie obrzydzała mi, Super post.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jem co rano jogurt naturalny z otrębami owsianymi lub żytnimi plus dodatki. Jakoś do owsianki nie mogę się przekonać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja bardzo lubię owsianki, zazwyczaj stawiam na takie bez dodatku lub ewentualnie w rodzynkami :) Moje ulubione śniadanie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Nienawidzę smaku i samej konsystencji owsianki, ale jadłam przez jakiś czas z ogromem dodatków. Niestety, mam nietolerancję laktozy czułam się okropnie i wyglądałam jak chora. Muszę spróbować z wodą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie spróbuj! Ja za każdym razem robię ją na wodzie i dodaję miodu lub masła orzechowego dla osłody :)

      Usuń
  8. Lubię ale przejadła mi się i nie jem od kilku miesięcy, na jesień pewnie do niej wrócę. :) Uwielbiam na mleku bez laktozy z borówkami, jagodami goji i kostkami gorzkiej czekolady. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja bardzo lubię owsiankę! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo lubię owsiankę, w sumie od dziecka ją lubiłam :)
    Pozdrawiam, Tak Po Prostu BLOG :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jakoś za owsianką nie przepadam ale różnorodne płatki czy granolę bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jakoś nie mogę się przekonać do owsianki ;/

    OdpowiedzUsuń
  13. Kocham owsianke z owocami :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam owsiankę na mleku i do tego kanapkę z dżemem, po prostu pychota z rana!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. jakos nigdy nie przepadałam, a może wydawało mi się że nie przepadam dopóki nie sprawdziłam na nowo...zrobiłam swoją kompoycję składników i uwielbiam...to moje rytualne weekendowe śniadanko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też najbardziej odpowiada mi swoja kompozycja :D

      Usuń

Copyright © 2016 Concordiaa , Blogger