01 września

Cukier narkotykiem XXI wieku

Słodycze, napoje gazowane, pieczywo, płatki śniadaniowe a nawet keczup - łączy je jedno... cukier. Istnieją różne uzależnienia: alkohol, papierosy czy narkotyki to tylko kilka z wielu używek. Zdecydowanie największym z nałogów jest cukier. Uzależnia bardziej od kokainy. Co gorsza ludzie spożywają go nieświadomie przez co nawet nie wiedzą, że jego całkowite odstawienie może być dla nich tak trudne.

Cukier narkotykiem XXI wieku

Dlaczego tak często dodawany jest niemal do każdego wyprodukowanego pożywienia? Bo skłania człowieka do sięgnięcia po jeszcze jedną paczkę, po jeszcze jeden kęs, po jeszcze jedną szklankę ulubionego napoju. Organizm uzależniony od cukru pragnie go więcej i więcej. I nie prawdą jest, że odstawiając słodycze przestajemy go spożywać - dodawany jest do produktów, w jakich byśmy się go nie spodziewali.

Cukier ma ogromny wpływ na organizm a w szczególności na pracę mózgu. Nie chodzi mi tutaj o wagę czy liczne choroby związane ze spożywaniem tego produktu - to jest zbyt oczywiste. Mówiąc, że cukier ma wpływ na organizm mam na myśli zaburzenia koncentracji, podejmowanie pochopnych decyzji (np. podczas zakupów)... najprościej mówiąc OGŁUPIA NAS.

Najlepszym dowodem na uzależnienie od cukru jest test przeprowadzony przez Michaela GrothausaZrobiony przez niego dwutygodniowy "cukrowy detoks" wykazał, że mimo spożywania określonej liczby kalorii (a w konsekwencji schudnięcia) jego mózg nadal uzależniony był od cukru.

Michael relacjonuje, że odstawienie cukru okazało się trudniejsze niż się spodziewał i nie miał tu na myśli samodzielnego gotowania posiłków z surowych składników. Wystąpiły u niego takie objawy jak:
  • bóle głowy, 
  • silna ochota na napoje gazowane i słodycze, 
  • brak koncentracji, 
  • zamglony umysł, 
  • podirytowanie, 
  • silne przygnębienie
objawy bardzo podobne, o ile nie identyczne, jak przy odstawieniu narkotyków. Szóstego dnia symptomy stopniowo zaczęły zanikać. Oznaczało to, że organizm przyzwyczaja się do innych źródeł energii.

Cukrowy detoks sprawił, że Michael był bardziej produktywny (mocniej angażował się w przeprowadzane wywiady), o wiele lepiej mógł się skoncentrować na wykonywanym zadaniu i szybciej reagował. Ponadto jego kubki smakowe stały się bardziej wyczulone ( wyczuwały nowe, dotychczas nieznane mu smaki) oraz czas zasypiania skrócił się do 10 min. Wstawanie nie było już takim problemem jak wcześniej...

Trzeba przyznać, że artykuł inspiruje do zmiany stylu życia a przynajmniej do rzucenia sobie dwutygodniowego wyzwania. Może być to trudne - życie w biegu, wszechobecny cukier na sklepowych półkach a nawet lenistwo - jednak moim zdaniem warto ograniczyć ten czynnik uzależniający. Zamiast słodkich napojów wybrać wodę czy soki z sokowirówki, dokładnie czytać składy produktów... Nie dajmy się omamić firmom, które chcą zbić na nas majątek! Cukier w produktach = większe zyski ze sprzedaży. Bądźmy świadomi swojego wyboru.

Artykuł, który mnie zainspirował - KLIK

17 komentarzy:

  1. Trochę to jest pod koloryzowane, jest pewna celebrytka która twierdzi że odkąd odłożyła cukier żyje lepiej. Mało tego każdy kto ją zobaczył odmładzał nią. Carolyn Hartz która ma 70 lat i lepiej wygląda od nie jednej 30.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jest najlepszym przykładem na to, że cukier to zło... Tak naprawdę zaprzeczyłeś sam sobie :)

      Usuń
  2. Ja kiedyś uwielbałam słodycze. Z czasem przestałam po nie sięgać i widzę po sobie że dobrze mi to zrobiło. Ograniczyłam cukier do minimum

    OdpowiedzUsuń
  3. staram się być coraz bardziej swiadoma i czytam etykiety, ale to jest przerazajace w jakich ilosciach cukiero pojawia się w wielu produktach o ktorych bysmy nie pomysleli ze tam go znajdziemy

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda cukier działa jak narkotyk, sama stoczyłam swoją walkę z tym nałogiem i teraz jestem o 20 kg lżejsza, a przede wszystkim zdrowsza :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Przez okres dzieciństwa cały czas cukier był moim głównym składnikiem diety, po liceum organizm był wykończony cukrem. Zacząłem dostawać częstych aft w jamie ustnej, chodziłem po gastrologach i innych specjalistach. Leczyli refluks, którego nie miałem. Dochodziło także ciągłe niewyspanie, zmęczenie i dziwne pobudzenie. Postanowiłem przeanalizować swoją dietę. Pierwszą rzecz jaką zauważyłem to ogromne ilości cukru prostego. Cukier prosty jest pożywką dla nowotworów, wszelkich zmian zapalnych i jak się okazało w moim przypadku aft. Po zmianie diety (cukru mniej niż 5% zapotrzebowania kalorycznego organizmu) nastąpiła duża poprawa: aft nie ma, budzę się bez budzika, zasypiam niemal natychmiast, zwiększyłem swoją wydajność. Duża ilość cukru to zło i okropnie uzależnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś kolejnym już dowodem na to, że napisałam prawdę. Aż ciężko sobie wyobrazić ile trudu kosztowała Cię zmiana diety...

      Usuń
  6. Cukier zabija powoli porównanie do narkotyków jest najbardziej trafne. Polecam odstawić cukier w każdej postaci , alkohol, słodycze, słodzone napoje, produkty z dużą zawartością cukru. Dodatkowo jesteśmy programowani podprogowo do cukrzycy, o której ciągle się mówi i wszędzie jej pełno.. są zrobione badania że odkąd pojawił się problem cukrzycy ( w masmediach ) zachorowalność skoczyła o kilka naście procent za 5-10 lat będzie to kilkadziesiąt. Obydwie płcie są na to narażone, kobiety ze swoimi słodyczami ( ciasteczka, cukierki, czekoladki) mężczyźni z alkoholem, napojami słodzonymi i batonikami mocy :) ). Jak widzę co ludzie sobie robią i swoim dzieciom to myślę że upadła moja generacja.. polecam odstawić cukier, na początku jest ciężko ale potem same plusy, więcej siły, mniej człowiek jest nerwowy i podatny na programowanie. Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ograniczam od lat i czuję się znacznie lepiej :) Najbardziej przesadzam z cukrem w pysznych mojito! ;D pozdrawiam na kacu :( :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Super, że o tym piszesz. Niektórzy rzeczywiście nie zdają sobie sprawy ile złego robi cukier. Sama dawniej nie zwracałam uwagi ile go spożywam w produktach gotowych, ale od kilku lat staram się ograniczać i wybierać te produkty gdzie jest go najmniej, nie słodzić, a jak już muszę go do czegoś używać to używam ksylitolu czy choćby nierafinowanego w małych ilościach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba jestem uzależniona:( Zauważyłam, że gdy nie jem słodyczy to czuję się lepiej ale nie jestem w stanie wytrzymać dłużej niż kilka dni. Niestety podobnie działa gluten i syrop glukozowo-fruktozowy. W skrócie - oszukują naturalne mechanizmy trawienia i przetwarzania składników odżywczych prowadząc do zaburzeń trawienia, przeciążenia systemu i - w efekcie - zmęczenia, zwiększenia podatności na rozmaite dolegliwości np wzdęcia, cukrzyca, nasilenie trądziku, problemy ze snem. Końcowe objawy trudno połączyć z dietą bo nic nie dzieje się od razu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, spożywanie cukru wpływa nie tylko na układ trawienny czy nerwowy, ale również przyczynia się do stanu naszej skóry...

      Usuń
  10. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Concordiaa , Blogger