18 czerwca

Rolki sportem dla każdego?! O korzyściach jazdy na rolkach

Rolki - zapewne każdy wie jak wyglądają, ale nie każdy potrafi na nich jeździć. Najczęstszym tego powodem jest brak chęci do nauki lub ogólny brak zainteresowania tematem. Jednak jazda na rolkach ma wiele zalet. Dziś postaram się zachęcić Cię do tego sportu przedstawiając jego korzyści.

Jazda na rolkach to zdrowy a przede wszystkim przyjemny sposób na aktywne spędzanie czasu. Istnieją różne techniki jeżdżenia: wyczynowa tzw. agresywna, figurowa czy rekreacyjna, na której dzisiaj się skupimy.

Korzyści jazdy na rolkach

Korzyści jazdy na rolkach:

  • jazda odpręża, obniża poziom stresu
  • modeluje sylwetkę - rozwija i wzmacnia mięśnie nóg i pośladków - w trakcie jazdy na rolkach pracują wszystkie duże grupy mięśniowe. Najintensywniej zaangażowane są mięśnie nóg (zwłaszcza czworogłowe) oraz pośladków. Oprócz dolnych partii ciała, jeżdżąc na rolkach w dużym stopniu wzmacniamy mięśnie grzbietu i brzucha. Wpływają one na prawidłową postawę i utrzymują kręgosłup w dobrej kondycji.
  • przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej - skuteczność w odchudzaniu jest niemal tak wysoka jak podczas biegania. W czasie godziny jazdy można spalić do 700 kcal. Regularne treningi, 2-3 razy w tygodniu, pozwalają na szybką utratę kilogramów.
  • poprawia kondycję, działanie układu krążeniowego oraz oddechowego - wzmacnia serce i pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całego układu krążenia oraz oddechowego. Silne serce lepiej pompuje krew i efektywniej dostarcza tlen do wszystkich tkanek organizmu.
  • daje zastrzyk pozytywnej energii
  • można spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną
  • nadają się dla osób w każdym wieku - z samej obserwacji można wywnioskować, że na rolkach jeżdżą nie tylko dzieci, ale również młodzież i coraz częściej osoby dorosłe
  • nie obciąża stawów 
  • poprawia koordynację ruchową - konieczność utrzymania balansu na chwiejnych rolkach powoduje, że poszczególne mięśnie naszego ciała muszą ze sobą współpracować. Rolki wyrabiają więc poczucie równowagi i rozwijają koordynację ruchową
  • rolki mogą służyć jako środek transportu - dzięki temu unikniemy stania w korkach oraz zatłoczonych autobusów. Ponadto są one szybsze niż buty i tańsze niż samochód ;) Na rolkach można dotrzeć wszędzie tam, dokąd prowadzą asfaltowe drogi i chodniki. 

Czy jest to sport dla każdego?

Jak w każdym sporcie i tutaj znajdzie się kilka przeciwwskazań, jednak nie są one tak poważne jak te podczas narciarstwa czy biegania. Są to:
  • zaburzenia zachowania równowagi
  • przebyte poważne operacje kręgosłupa
  • schorzenia ucha środkowego
  • schorzenia błędnika
Pamiętaj jednak, że nie wszędzie jazda na rolkach jest bezpieczna. Staraj się jeździć drogami dla rowerów, ulicami z szerokimi chodnikami lub poboczem. Ważne jest też, aby przed jazdą po mieście nauczyć się hamowania - to bardzo przydatna umiejętność ;) Nie zapomnij też o kasku i ochraniaczach.

Liczba zapalonych skaterów z dnia na dzień rośnie. Spróbuj i ty! Może dzięki temu odkryjesz swoją nową pasję :)

Na koniec ciekawostka...
Wzmianki o pierwszych rolkach pochodzą już z XVIII w. Ich wynalazca jest nieznany, jednak głównym zamysłem rolek była możliwość jazdy "na łyżwach" w lecie. Tak oto drewniane kółka wraz z płozą zaczęto przyczepiać do butów.

Podobno w 1760 roku John Joseph Merlin, który zajął się doskonaleniem rolek, był na balu przebierańców. Chcąc mieć wielkie wejście na salę balową założył swoje oryginalne buty. Niestety stracił równowagę i wpadł na lustro, rozbijając je w drobny mak. Podobny los spotkał jego wrotki.


I jak? Zachęciłam Cię, aby spróbować tego sportu? A może już go znasz? :)

Zobacz także:

6 komentarzy:

  1. Ja od wieeeluu lat marzę o WROTKACH. Niestety ciągle są ważniejsze wydatki i nadal ich sobie nie zakupiłam. Mam nadzieję jednak, że kiedyś przyjdzie ten dzień i będę mogła poszusować na moich wymarzonych wrotkach w dal ;-) Na razie pozostaje mi mój ukochany rower ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ja dawno nie jeździłam na rolkach, a teraz nabrałam ochoty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś jeździłam bardzo często, ale dorosłam, poszłam do liceum i zaczęło brakować czasu a sama uznałam to za dziecinne. Jednak teraz mam najdłuższe wakacje życia, więc może powrócę do dawnych nawyków :)

    http://aisakm.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. mi jazda na rolkach i łyżwach nigdy nie wychodziła, więc zakupiłam WROTKI i to był strzał w 10, nawet wieczorem na 10/20 min uwielbiam wyjść i pojeździć :D

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja na wrotkach jeszcze nie jeździłam :D

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Concordiaa , Blogger